Please rotate your device

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΑΛΗΘΕΙΑ"

13 November 2016

http://alfanews.com.cy/index.php/oikonomia/item/27133-2016-11-13-15-18-14

 

ΥΠΟΙΚ: Και η μη λυση εχει κοστος

 

Επείγουσα έκκληση όπως προχωρήσει αμέσως ένας ανεξάρτητος και αξιόπιστος διαγνωστικός έλεγχος στις τουρκοκυπριακές τράπεζες από ευρωπαϊκά αλλά και διεθνή θεσμικά όργανα με στόχο να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές που χρειάζονται για την όσο το δυνατόν καλύτερη ενσωμάτωση της οικονομίας των κατεχομένων στην Ευρωζώνη, κάνει ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης σε συνέντευξή του στην «ΑΛΗΘΕΙΑ». Ο κ. Γεωργιάδης τονίζει παράλληλα πως δεν αρκεί μόνο η συμφωνία για ενσωμάτωση του ευρώ αλλά χρειάζεται και συμφωνία στη δημοσιονομική πτυχή για να μην υπάρξει εκτροχιασμός των δημοσίων οικονομικών του νεοσύστατου κράτους. Ο Χάρης Γεωργιάδης κατανοεί τις ανησυχίες των Ε/κ σε σχέση με τις οικονομικές πτυχές της επανένωσης αλλά θίγει και το οικονομικό κόστος της μη λύσης καθώς μια ενδεχόμενη λύση θα δημιουργήσει μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης. Σε σχέση με το ζήτημα των τελευταίων εβδομάδων που αφορά το Συνεργατισμό επισημαίνει πως η τελευταία απόφαση της Ολομέλειας είναι υποβοηθητική και εξηγεί γιατί ο Συνεργατισμός δεν θα πρέπει να μετατραπεί σε κρατικό οργανισμό. Ολόκληρη η συνέντευξη του υπουργού Οικονομικών στην «Α» πιο κάτω:

- Σε σχέση με το Κυπριακό ο κόσμος ανησυχεί για τις οικονομικές πτυχές της λύσης. Τελικά είναι βάσιμες αυτές οι ανησυχίες; Τι μηνύματα έχετε λάβει στο τελευταίο Eurogroup από τους Ευρωπαίους εταίρους; Θα μας στηρίξουν οικονομικά σε μια ενδεχόμενη λύση; Ή μήπως οι Ελληνοκύπριοι θα επωμιστούν όλο το κόστος;

Κατανοώ και συμμερίζομαι τις ανησυχίες αλλά θεωρώ πως πρέπει να θέσουμε το ζήτημα στη σωστή του βάση. Και το βασικότερο που θα ήθελα να υποδείξω είναι πως οικονομικό κόστος προκύπτει με την μη-λύση, παρά με την λύση. Οικονομικό κόστος προκύπτει εάν χαθεί οριστικά και αμετάκλητα το σύνολο των περιουσιών μας, εάν παραμείνει ο κατοχικός στρατός, που θα αναγκάζει και εμάς να διατηρούμε ψηλές στρατιωτικές δαπάνες, εάν εξακολουθήσει να υπάρχει αποκλεισμός από την τουρκική αγορά και το τουρκικό εμπάργκο στην κυπριακή ναυτιλία, και εάν συνεχίσουν οι κατεχόμενες περιοχές να αναπτύσσονται χωρίς το ρυθμιστικό πλαίσιο που η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβάλλει. Οικονομικό κόστος από την μη-λύση προκύπτει και για τους Τουρκοκύπριους, γιατί θα παραμείνουν στο περιθώριο, χωρίς αναγνώριση, χωρίς νομιμοποίηση, χωρίς προοπτική. Η λύση του κυπριακού και η αποχώρηση του κατοχικού στρατού θα δημιουργήσει μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης για όλους. Θα δημιουργηθεί μια νέα προοπτική, τόσο σε τοπικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο. Όλοι οι βασικοί τομείς της οικονομίας μας, όπως οι υπηρεσίες, η ναυτιλία, η ενέργεια, οι κατασκευές, θα επωφεληθούν. Για να επιβεβαιωθούν όμως αυτές οι θετικές προοπτικές, πρέπει να υπάρξει σωστή προετοιμασία και προσαρμογή, κυρίως εκ μέρους των Τουρκοκυπρίων. Χωρίς αυτή την προσαρμογή, χωρίς σωστές δομές και διαδικασίες στο κράτος και στην οικονομία, θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα. Εδώ πρέπει να επικεντρωθούν οι προσπάθειες και εδώ εστιάζεται και η προσοχή του Eurogroup.

- Πόσο εφικτή είναι αυτή η εναρμόνιση της Τ/κ κοινότητας και ιδιαίτερα της T/κ οικονομίας με το ευρωπαϊκό κεκτημένο νοουμένου ότι ούτε για τα stress test των τραπεζών δεν αφήνουν να γίνουν έλεγχοι;

Μα ακριβώς εδώ είναι που θα κριθεί η σοβαρότητα και η ειλικρίνεια των προθέσεων για λύση του κυπριακού. Δεν αρκεί, για παράδειγμα, να υπάρχει συμφωνία επί της αρχής ότι η μια Κεντρική Τράπεζα θα υπάρχει στη χώρα και ότι το νόμισμα θα είναι, προφανώς, το ευρώ. Για να είμαστε έτοιμοι στην πράξη πρέπει να πραγματοποιηθεί επειγόντως ανεξάρτητος και αξιόπιστος διαγνωστικός έλεγχος στις τουρκοκυπριακές τράπεζες και να γίνουν οι προσαρμογές που χρειάζονται. Μόνο έτσι θα μπορέσει το τραπεζικό σύστημα, σε ολόκληρη την επικράτεια, να αδειοδοτηθεί και να λειτουργήσει στο περιβάλλον της Ευρωζώνης και της ευρωπαϊκής Τραπεζικής Ένωσης. Το ίδιο ισχύει για τα δημόσια οικονομικά. Δεν αρκεί η συμφωνία για την κατάρτιση εσωτερικού δημοσιονομικού συμφώνου. Πρέπει από τώρα να σχεδιαστεί και να ξεκινήσει η εφαρμογή ενός προγράμματος περιορισμού του πολύ μεγάλου ελλείμματος στον προϋπολογισμό των Τουρκοκυπρίων, το οποίο για την ώρα καλύπτεται από την Τουρκία. Για αυτό, επαναλαμβάνω, πως στα θέματα της οικονομίας δεν χωρούν οι απόλυτες προσεγγίσεις της άρνησης και των υπερβολών, ούτε όμως και οι προσεγγίσεις της υπεραπλούστευσης και του εφησυχασμού.

- Οι αναβαθμίσεις της κυπριακής οικονομίας συνεχίζονται όμως τα αιτήματα για αυξήσεις/προσαυξήσεις στο δημόσιο συνεχίζονται και αυτές. Πόσο έτοιμος είστε να συγκρουστείτε με τα συνδικαλιστικά αιτήματα;

Ελπίζω να μην χρειαστεί να οδηγηθούμε σε καμία σύγκρουση. Αντίθετα, ελπίζω πως θα επικρατήσει η σύνεση και η κοινή λογική. Πάμε καλύτερα επειδή ακριβώς έχουμε αλλάξει πρακτικές σε σχέση με την διαχείριση της οικονομίας. Επειδή, μεταξύ άλλων, έχουμε αφήσει πίσω τις πολιτικές των ελλειμάτων, που πρόσκαιρα βολεύουν, αλλά που τελικά οδηγούν σε αδιέξοδο. Και να υποδείξω πως αυτοί που βολεύονται με την χαλαρή και ανεύθυνη οικονομική διαχείριση είναι οι πολιτικοί που την εφαρμόζουν. Γίνονται πρόσκαιρα δημοφιλείς, ικανοποιούν χωρίς προβληματισμό το κάθε αίτημα. Αλλά να θυμόμαστε πως αυτοί που πληρώνουν τελικά το τίμημα της ανευθυνότητας και της απρονοησίας είναι οι πολίτες. Η παρούσα κυβέρνηση λειτουργεί με ισοσκελισμένο, ουσιαστικά, προϋπολογισμό και αυτή η συνετή πολιτική έχει καταστήσει εφικτές συγκεκριμένες, σημαντικές, φορολογικές ελαφρύνσεις προς όφελος των πολιτών και που στηρίζουν την περαιτέρω ανάκαμψη της οικονομίας. Αλλά οι δυνατότητες είναι καθορισμένες, υπάρχουν όρια, και οι πρόσφατες προειδοποιήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι ενδεικτικές. Πρέπει λοιπών να συνεχίσουμε την προσπάθεια, χωρίς καμία ανεύθυνη χαλάρωση, και να έχουμε υπόψη ότι μόνο έτσι θα διαφυλάξουμε και θα ενισχύσουμε την ανάκαμψη και μόνο έτσι θα συνεχίσουν να βελτιώνονται τα πράγματα για τους συμπολίτες μας.

- Ήσασταν πρόσφατα στις Βρυξέλλες για συζήτηση μιας σειράς καυτών θεμάτων. Ένα από αυτά ήταν και Συνεργατισμός. Τι γίνεται με τον Συνεργατισμό; Προς τα πού κινούνται οι ανησυχίες των ευρωπαίων αξιωματούχων;

Να διευκρινίσω, πρώτα απ’ όλα, ότι η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε ανώτερο υπηρεσιακό επίπεδο, χωρίς την δική μου συμμετοχή. Είχαμε κληθεί ως υπουργείο για μια συνολική ανασκόπηση της πορείας του Συνεργατισμού. Αυτό που έχει επιβεβαιωθεί, είναι η σημαντική πρόοδος που έχει γίνει τα τελευταία τρία χρόνια. Θέλω να σας θυμίσω τη δυσχερή θέση στην οποία είχε οδηγηθεί ο Συνεργατισμός τα προηγούμενα χρόνια. Έκτοτε έχει ενισχυθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο, η εποπτεία διεξάγεται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, έχει διοριστεί Διοικητικό Συμβούλιο και Ανώτερη Διεύθυνση μετά από έλεγχο και έγκριση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, έχουν συσταθεί και στελεχωθεί νέες επιτελικές διευθύνσεις, έχουν στηθεί μηχανισμοί ελέγχου και έχει μειωθεί δραστικά το κόστος λειτουργίας. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι το κόστος μισθοδοσίας έχει μειωθεί κατά 25% και ότι γίνεται μια πρόσληψη για κάθε 4 ή 5 αποχωρήσεις. Την ίδια ώρα όμως, έχει εκφραστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβληματισμός σε σχέση με πρόσφατες εξελίξεις, οι οποίες αντιλαμβάνομαι θα συνεχίσουν να τυγχάνουν παρακολούθησης.

-Γιατί τόση επιμονή εκ μέρους σας για τερματισμό του διαχειριστικού ελέγχου του Συνεργατισμού από τον Γενικό Ελεγκτή; Πού είναι το πρόβλημα;

Πρώτα απ’ όλα, δεν θεωρώ πως υπήρξε και δεν υπάρχει εκ μέρους μου καμία εμμονή. Οι μόνες ενέργειες του υπουργείου Οικονομικών συνίστανται σε δύο επιστολές που έχουν σταλεί στον Γενικό Εισαγγελέα και σε πολύ προσεκτικές δηλώσεις στις οποίες έχω προβεί. Εμμονές και παθιασμένες συμπεριφορές που δυσχεραίνουν τον ψύχραιμο χειρισμό του θέματος, ίσως να εντοπίζονται αλλού. Επί της ουσίας, ως κυβέρνηση έχουμε μια ξεκάθαρη θέση ότι ο Συνεργατισμός δεν θα πρέπει να μετατραπεί σε κρατικό οργανισμό. Κάτι τέτοιο θα καθιστούσε τον Συνεργατισμό αναποτελεσματικό, καθόλου ανταγωνιστικό και θα τον οδηγούσε τελικά στην παρακμή. Εξάλλου, αυτός είναι ένας βασικός όρος της κρατικής ενίσχυσης, ότι δηλαδή η παραχώρηση της δεν μετατρέπει τον οργανισμό που την δέχεται σε κρατικό και γι’ αυτό ακριβώς προκύπτει και ο προβληματισμός εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θεωρώ όμως την απόφαση της Βουλής ως υποβοηθητική, γιατί θέτει τουλάχιστον κάποια όρια. Ελπίζω τώρα να χαμηλώσουν οι τόνοι και να συνεχιστεί η προσπάθεια για την εξυγίανση του Συνεργατισμού, αλλά και να διευκολυνθεί η λειτουργία του Συνεργατισμού με ένα τρόπο επωφελή για την οικονομία και την ανάπτυξη.

- Ποια είναι τα στάδια του οδικού χάρτη ως προς την ιδιωτικοποίηση του Συνεργατισμού;

Οι όροι παραχώρησης κρατικής ενίσχυσης είναι ξεκάθαροι και προβλέπουν τον σταδιακό περιορισμό της συμμετοχής του κράτος, ξεκινώντας από το 2018. Εκτός και εάν υπάρξει παράβαση των όρων παραχώρησης της κρατικής ενίσχυσης οπότε, όπως προβλέπεται στο Σχέδιο Αναδιάρθρωσης, μπορεί να υπάρξει και επιτάχυνση.